Dizel Partikül Filtre nedir ve görevleri nelerdir?
Dizel Partikül Filtresi (DPF) , silisyum karbürden yapılmış (SİC) , soy metal ile kaplanmış, Hidrokarbonlar (HC) ile Karbon Monoksit (CO) emisyonlarını azaltmak için, havaya kurumun atılmasını en aza indirmek ve motor egzoz gazlarından partikülleri toplamak için tasarlanmış filtrasyon sistemidir.
Dizel partikül filtrede, dizel motorların egzoz gazlarındaki kurumu ayrıştıran bir sistem mevcuttur. Dizel son işleme sistemi, hidrokarbonlar (HC), karbon monoksit (CO) gibi egzoz emisyonlarını ve partikülleri azaltmak için, emisyon düzenlemesini karşılamak için tasarlanmışlardır ve ön-katalitik konvertör (Precat) ve bir katalitik konvertörden (ana dizel oksidasyon katalizörü + kaplanmış dizel partikül filtresi) oluşmaktadır.
Ana dizel oksidasyon katalizörü
Kaplanmış dizel partikül filtresi
Basınç boruları
Ön-katalizör (Precat)
Kurum partikülleri, kaplanmış dizel partikül filtresinin kanalları içinde birikir ve filtrenin tıkanmasını önlemek için düzenli aralıklarla yanarlar (“rejenerasyon”).
Egzoz emisyonlarını daha da düşürmek için, katalitikten sonra DPF takılmaktadır. Egzozdan çıkan gazlardaki yakıt partikülleri bu filtrede toplanır. Bazı markalarda tek kullanımlık olan bu filtre değişir, bazı sistemlerde, filtre içindeki partiküller yakılarak dışarı atılır, yani filtre kendisini temizler. Bu temizliği yapması için, içinde hego benzeri bir sensör ve art yakıcı gibi bir enjektör bulunmaktadır. Filtrenin dolduğunu anlayan sensör, sürücüye, ekranda uyarı yazısı çıkararak, yanmanın başladığı mesajını verir. Bu mesajı gören sürücü 20-30 dak. süresince, rölantiye düşmeden ve biraz yüksek devirde seyir halinde olmalıdır, mesaj silinene kadar araç rölanti düşmemeli, stop etmemelidir.
Önemli uyarılar:
Egzoz parçaları, DPF rejenerasyonu esnasında yüksek sıcaklıklara çıkar.
Bundan dolayı;
• Yanabilir maddeler aracınız altındaki kızgın egzoz parçaları ile temasa geçebilir ve alevlenebilirler. Aracınızı kağıtlar, yapraklar ve kuru ot veya yanabilir diğer maddeler üzerine park etmeyiniz.
• Aracınız bir garaja girer girmez kontak anahtarını KAPALI (OFF) konumuna getirin.
• Egzoz kuyruk borusu dahil olmak üzere kızgın egzoz parçalarına yaklaşmayınız.
Dikkat: DPF içindeki kurum tortusu birikmişse motorun performansı düşebilir.
NEDEN DPF’ li araçlar için özel motor yağı kullanılır? |
• Düşük kül, kükürt ve fosfor içeriği ile filtre içinde biriken partikül oranını azaltarak filtrenin ömrünü uzatır.
|
OCAK 2015 REV00